Thomas Amundsen -  11 juni 2023

4 feil nettbutikker gjør på Facebook og Instagram

Jeg har jobbet som både Facebook ads konsulent, og drevet eget performance byrå. I byrået gjorde vi alltid omfattende analyser av kundereiser og annonsekontoer i forkant av et potensielt samarbeid med nye kunder. Dette blir gjort for å avdekke mulige friksjoner, samt vurdere om muligheten for profitabel skalering foreligger. Nesten hver gang vi utførte analysene så vi de samme feilene. Jeg har samlet disse feilene i oversikten under. Ta en titt under og sørg for at ikke du går i samme felle:

4 feil nettbutikker gjør:

Bruker kun pixel sporing

Pixel sporing alene fungerer lite optimalt - effekten av sporingsmetoden har gradvis dødd ut etter at Apple lanserte iOS14. Under 50% av faktiske konverteringer fra annonsene dine vil bli fanget opp av pixelen. Det er mer enn 50% data som ikke blir ført tilbake til Meta sin algoritme. Med CAPI (conversion API) som din primære sporingskilde vil du kunne få attribuert nærmere 100% av konverteringer til kampanjene, så fremt du sender riktig parametere fra serveren tilbake til Facebook. I våre nettbutikker har vi installert server-side tracking gjennom et verktøy som heter Blotout og det fungerer utmerket. Besøk siden deres her.

Denne responsen fanges opp av Meta sine algortimer, og du blir belønnet med høyere prioritet i auksjonene, samt prisen du betaler for reklameplass synker.

Bytter ut annonser for sjeldent

Mettelse er et kjent fenomen på Facebook.Bruker du mye penger på en kampanje, vil du fort merke at effekten og resultatene begynner å dale. Når frekvensen på annonsene blir høy vil målgruppen gå lei, og slutter dermed å respondere. Dette er noe algoritmen til Meta registrerer og vil fort straffe deg for. Straffen innebærer lavere rekkevidde og høyere CPM. For å motvirke denne effekten må du lage ny annonser når du merker at resultatene trender ned, samtidig som frekvensen øker. Tips: Innfør en god rutine for testing av nye annonser. Start ferske creatives hver eneste uke. På denne måten vil du alltid ha nye creatives på reservebenken som kan rulles inn i nye kampanjer.

Annonserer feil produkter

Dette ser vi gang på gang. Enten er det et produkt med svake marginer som ofte sluker penger, et produkt med lav konverteringsrate, eller en veldig generell kampanje - altså ikke rettet mot et spesifikt produkt. Tips: for å maksimere bunnlinjen og samtidig drive flest mulig konverteringer, er det i de fleste tilfeller mest lønnsomt å kjøre kampanjer for enkeltstående produkter. Bruk Google Analytics sin ecommerce rapport og sammenlign konverteringsraten på alle produkter (se 60 dager bak i tid). Velg produktet som har høyest konvereringsrate fra produktsidevisninger til kjøp - skriv tekster og utform annonser som vektlegger problem/løsning for akkurat det produktet, og send trafikk rett inn til produktsiden.

Kjører annonser som ikke engasjerer eller skaper verdi

UGC står for user generated content og betyr at innleide innholdsprodusenter eller sluttkunder anmelder eller demonstrerer dine produkter foran kamera. Denne videotypen brukes i betalte kampanjer på kanaler som Facebook, Instagram og TikTok. Med slike videoer vil du engasjere målgruppen i større grad, og få mye mer igjen for hver krone investert. Skal du klare deg i dagens tøffe marked er dette en vesentlig brikke i din betalte strategi. 

Trenger du UGC-videoer som konverterer? 

Contently.no er Norges første portal for rask og smertefri bestilling av UGC-videoer - produsert av creators som vet hvordan man engasjerer og konverterer kunder. Book et introduksjonsmøte med oss under for å lære mer om UGC og Contently.no 

BOOK MØTE

Related Posts