Thomas Amundsen - 01 juni 2023
5 gode grunner til å bruke UGC creators på Facebook og TikTok
De fleste av oss har nå hørt om UGC (user-generated content), og er godt kjent med den positive effekten det har på markedsføring. Men visste du at markedsføring med UGC er 8.7x mer virkningsfullt enn innhold produsert av betalte influensere? Dette viser en ny undersøkelse utført av Nosto.Innhold fra influensere gir ikke samme utslag som det en gang gjorde - dette er fordi influensere får betalt for å lage innholdet, og meningen deres blir fort partisk og mindre pålitelelig i kundenes øyne. UGC derimot fremmer troverdighet fordi det er skapt av sluttkundene selv, eller innleide “creators” som både tester og anmelder dine produkter foran kamera. Men hvilke andre fordeler gir UGC utover den mye omtalte troverdigheten?
Hvorfor bruke UGC creators
1. UGC-videoer gir deg et stort konkurransefortrinn. Det er ingen hemmelighet at UGC har dominert globale shoppingtrender de siste årene, men i Norge er det fremdeles mindretallet som har tatt det i bruk. Er du tidlig ute med UGC vil du kunne skille deg ut fra konkurransen. Brukere er lei tradisjonelle og selgende annonser. UGC fungerer i dagens fordi det gjenspeiler organisk innhold. Dette får dine annonser til å virke mer autentiske og du får økt tillit og mer engasjement fra målgruppen.
Denne responsen fanges opp av Meta sine algortimer, og du blir belønnet med høyere prioritet i auksjonene, samt prisen du betaler for reklameplass synker.
2. Du kan retargete alle som har sett videoen din. Denne brukeraktiviteten kan lages som målgrupper i Meta ads manager og brukes i alle kampanjetyper. Dette gir deg en vesentlig større retargeting-målgruppe kontra det å kjøre bare stillbildeannonser. Med video kan du kjøre retargeting både mot de som har sett videoen og de som har klikket seg inn til landingssiden. I tillegg treffer du 100% av de som har sett videoen i motsetning til personer som har besøkt nettsiden din, der mange forsvinner på grunn av sporingsbegrensninger.
3. Konverteringsraten er som regel høyere enn andre formater på Meta, gitt at videoen er strukturert på riktig måte. Skal du bruke UGC er det viktig at videoen følger riktig oppbygning, kommuniserer direkte til målgruppen og resonnerer med problemene de opplever. I tillegg er det avgjørende med kommunikasjon som spiller på følelser og reflekterer målgruppens eget språk.Tips: les anmeldelser fra kundene dine og identifiser fellestrekk av positive opplevelser. Tilpass manus og annonsetekstene dine etter disse trekkene.
4. Med video vil du treffe andre segmenter i målgruppen enn du gjør med stillbilder alene. Når du kjører kampanjer med konverteringsmål, vil du aldri treffe 100% av din spesifiserte målgruppe. Facebook lager undergrupper basert på hva slags type innhold og budskap du har, formatet du bruker og budstrategi. Det finnes noen som foretrekker å konsumere videoeinnhold, og andre som eksempelvis liker karuseller bedre - facebook styrer annonsene dine etter denne brukeradferden.Ved å bruke både video og stillbilder vil du sikre en høyere rekkevidde, samt treffe en større andel av målgruppen din. Dette gjør at det tar lenger tid før målgruppen mettes og annonsene dør ut.
5. Du kan bruke UGC-videoer i nettbutikken. Online shoppere foretrekker å se ærlige anmeldelser av produktene de skal kjøpe. I følge undersøkelsen til Nosto har hele 80% svart at sannsynligheten for et kjøp øker dersom produktet har videoer eller bilder fra ekte kunder.
Trenger du UGC-videoer som konverterer?
Contently.no er Norges første portal for rask og smertefri bestilling av UGC-videoer - produsert av creators som vet hvordan man engasjerer og konverterer kunder. Book et introduksjonsmøte med oss under for å lære mer om UGC og Contently.no
BOOK MØTE